Recension av Mother of Pearl på Galleri Domeij, publicerad 2013-09-17 i Expressen.
Peter Cornell känner igen Magdalena Dziurlikowskas polska mamma
Vi har hört talas om den italienska mamman och den judiska mamman; i tre korta filmer på galleri Domeij låter Magdalena Dziurlikowska oss lära känna den polska mamman: självuppoffrande, kvävande, ängsligt överbeskyddande; hon som oombedd fyller dotterns kylskåp med mat, städar hennes lägenhet och tvättar hennes tvätt (så att dottern till slut måste låsa sina garderober).
Magdalena Dziurlikowska och filmaren Niklas Rydén skapar en märkvärdig, naken omedelbarhet där konstnären och hennes mamma möter kamera i ett direkt tilltal i en halvdokumentär, autofiktiv genre som Dziurlikowska har gjort till sin.
Under den ofta roliga och dråpliga ytan vecklar ut sig något mer sårbart, komplicerat och gripande: flykten från Polen, mötet med Sverige (där alla är ensamma), dotterns förtvivlan och kärlek till mamman och den ömsesidiga existentiella rädslan att förlora den andra. Man behöver inte ha en polsk mamma för att känna igen sig.
Peter Cornell
Expressen Kultur